ПАРТИЯТА НА МЕГЛЕНА КУНЕВА
“България на гражданите” внася днес в деловодството на Министерския съвет 17
въпроса до премиера Бойко Борисов, свързани с подписването на инвестиционното
споразумения попроекта “Южен поток”.
Според енергийните експерти правителството дължи на обществото пълна
информация, тъй като стратегическият проект за българската отсечка на
газопровода възлиза на 3 милиарда евро. Иван Стамболов, член на Националния
съвет на партията, коментира: “Най-важните теми са, разбира се, как ще се
финансира този проект, защо, след като се отказа руско финансиране на проекта
Белене, сега се върза на 100% руско финансиране, дали са защитени интересите на
страната със сключването на принципи като доставяш или плащаш, което гарантира
предсказуемост на икономическия модел дори и да се срине пазарът, дали ще бъде
осигурен достъп на трета страна до тръбата”.
Ето и въпросите:
1. Колко ще струва “Южен поток” и кой ще плати сметката? Предпроектното проучване за българската отсечка все още не е готово, а вече се говори за фантастичните 3 млрд. евро. Липсва ОВОС, не е провеждан конкурс за избор на изпълнител и въобще липсват всякакви подготвителни действия. Как в такава ситуация може да се обещава стартиране изграждането на българската отсечка от тръбата?
2. Само преди две години коментираната сума беше в пъти по-ниска. Въпросът е фундаментален, защото колкото по-скъпа ще е тръбата през България, толкова повече време страната ни няма да получава транзитни такси.
3. Още по-конкретно – каква ще е цената на километър от българската отсечка на „Южен поток” и колко километра ще е дълго трасето? Вече знае ли се къде точно ще минава през територията на страната ни?
4. Бихте ли дали информация за цената на изграждането на газовата инфраструктура за “Южен поток” спрямо тази по “Северен поток” и ако има разлика, каква е причината за нея?
5. Какви ще са приходите за страната ни от транзитни такси? Как така беше “изчислено”, че точно до 2030 г. не би трябвало да получаваме транзитни такси? Напомняме, че сега България получава 1,73 долара за пренос на 1000 куб.м. на всеки 100 км., а миналата година приходите за страната ни са в размер на над 312 млн. лв.
6. Колко процента от досегашните приходи от транзитни такси ще изгуби България? Към момента годишно транзитираме за Турция, Гърция и Македония ок. 17-18 млрд. куб.м. газ. За Турция – ок. 14, за Гърция ок. 3 и минимални количества за Република Македония. Вярно ли е, че правителството ни вече е договорило клаузи, заради които неизползваеми ще станат около 90 км. и една компресорна станция от сегашната ни мрежа, които са изплатени и оттук насетне могат да работят само на печалба? Вярно ли е, че поради тази причина България, в лицето на държавната компания “Булгартрансгаз”, ще отчита пропуснати ползи за около 30 млн. долара годишно?
7. В тази връзка – ще получи ли страната ни компенсации за пропуснатите ползи? И дали, в крайна сметка, някой мисли за съдбата на “Булгартрансгаз” – дружество, което е 100% държавна собственост и редовно изплаща дивиденти в полза на бюджета.
8. Как е определен срокът от 15 години, който всъщност представлява срок за възвращаемост на инвестицията? Калкулирани ли са лихвите и какъв е всъщност техният размер? Калкулирана ли е инфлацията и коя – тази в Русия, средната за ЕС или пък тази в България?
9. Може ли да гарантирате спазване на добрите корпоративни практики от проектната компания, която ще притежава и управлява българската отсечка на “Южен поток”? Все пак, 50% от собствеността на компанията е българска.
10. Защо, в крайна сметка, за проекта “Южен поток” приемаме руско финансиране, при положение, че отказахме същото за проекта АЕЦ “Белене”? Каква е логиката тук?
11. Договорена ли е клауза “Доставяш или плащаш”? Това означава, че транзитни такси се дължат, дори когато доставчикът не е успял да достави обещаните от него количества синьо гориво. Подобна клауза е фундаментална, защото внася прогнозируемост относно бъдещите парични потоци и изплащането на инвестицията. Т.е., транзитни такси ще трябва да бъдат плащани дори при неспазване на ангажимента на доставчика за съответните количества.
12. В тази връзка – какви са планираните за транзитиране количества природен газ по години? Въобще, съществува ли такъв план?
13. Ще бъде ли гарантиран достъпът на трети страни до тръбата? Това важи включително за хипотеза, при която бъде открит природен газ в Черно море. Т.е., ще може ли този газ също да бъде транспортиран по “Южен поток”, за да се избегнат допълнителните гигантски и отнемащи много време инвестиции в успоредни дублиращи газопроводи? Достъпът на трети страни означава конкуренция, т.е. липса на монопол!
14. Получила ли е България от Европейската комисия дерогация, т.е. изключение от прилагане на принципа за достъп на трети страни до инфраструктурата на “Южен поток”?
15. Ориентировъчната цена, подхвърляна от официални лица в публичното пространство, включва ли разклонения на тръбата и до Сърбия, и до Гърция? А това цената само на първата тръба ли е или и на други успоредни тръби, които ще са част от “Южен поток”?
16. Избрани ли са вече изпълнителите, които да изградят българската отсечка от “Южен поток”? В чии ръце ще отиде колосалната за българските условия сума от 3 млрд. евро?
17. Защо всичко около проекта е обвито в такава тайнственост? Сякаш не става дума за нещо, което ще обвърже България за десетилетия напред.
Ето и въпросите:
1. Колко ще струва “Южен поток” и кой ще плати сметката? Предпроектното проучване за българската отсечка все още не е готово, а вече се говори за фантастичните 3 млрд. евро. Липсва ОВОС, не е провеждан конкурс за избор на изпълнител и въобще липсват всякакви подготвителни действия. Как в такава ситуация може да се обещава стартиране изграждането на българската отсечка от тръбата?
2. Само преди две години коментираната сума беше в пъти по-ниска. Въпросът е фундаментален, защото колкото по-скъпа ще е тръбата през България, толкова повече време страната ни няма да получава транзитни такси.
3. Още по-конкретно – каква ще е цената на километър от българската отсечка на „Южен поток” и колко километра ще е дълго трасето? Вече знае ли се къде точно ще минава през територията на страната ни?
4. Бихте ли дали информация за цената на изграждането на газовата инфраструктура за “Южен поток” спрямо тази по “Северен поток” и ако има разлика, каква е причината за нея?
5. Какви ще са приходите за страната ни от транзитни такси? Как така беше “изчислено”, че точно до 2030 г. не би трябвало да получаваме транзитни такси? Напомняме, че сега България получава 1,73 долара за пренос на 1000 куб.м. на всеки 100 км., а миналата година приходите за страната ни са в размер на над 312 млн. лв.
6. Колко процента от досегашните приходи от транзитни такси ще изгуби България? Към момента годишно транзитираме за Турция, Гърция и Македония ок. 17-18 млрд. куб.м. газ. За Турция – ок. 14, за Гърция ок. 3 и минимални количества за Република Македония. Вярно ли е, че правителството ни вече е договорило клаузи, заради които неизползваеми ще станат около 90 км. и една компресорна станция от сегашната ни мрежа, които са изплатени и оттук насетне могат да работят само на печалба? Вярно ли е, че поради тази причина България, в лицето на държавната компания “Булгартрансгаз”, ще отчита пропуснати ползи за около 30 млн. долара годишно?
7. В тази връзка – ще получи ли страната ни компенсации за пропуснатите ползи? И дали, в крайна сметка, някой мисли за съдбата на “Булгартрансгаз” – дружество, което е 100% държавна собственост и редовно изплаща дивиденти в полза на бюджета.
8. Как е определен срокът от 15 години, който всъщност представлява срок за възвращаемост на инвестицията? Калкулирани ли са лихвите и какъв е всъщност техният размер? Калкулирана ли е инфлацията и коя – тази в Русия, средната за ЕС или пък тази в България?
9. Може ли да гарантирате спазване на добрите корпоративни практики от проектната компания, която ще притежава и управлява българската отсечка на “Южен поток”? Все пак, 50% от собствеността на компанията е българска.
10. Защо, в крайна сметка, за проекта “Южен поток” приемаме руско финансиране, при положение, че отказахме същото за проекта АЕЦ “Белене”? Каква е логиката тук?
11. Договорена ли е клауза “Доставяш или плащаш”? Това означава, че транзитни такси се дължат, дори когато доставчикът не е успял да достави обещаните от него количества синьо гориво. Подобна клауза е фундаментална, защото внася прогнозируемост относно бъдещите парични потоци и изплащането на инвестицията. Т.е., транзитни такси ще трябва да бъдат плащани дори при неспазване на ангажимента на доставчика за съответните количества.
12. В тази връзка – какви са планираните за транзитиране количества природен газ по години? Въобще, съществува ли такъв план?
13. Ще бъде ли гарантиран достъпът на трети страни до тръбата? Това важи включително за хипотеза, при която бъде открит природен газ в Черно море. Т.е., ще може ли този газ също да бъде транспортиран по “Южен поток”, за да се избегнат допълнителните гигантски и отнемащи много време инвестиции в успоредни дублиращи газопроводи? Достъпът на трети страни означава конкуренция, т.е. липса на монопол!
14. Получила ли е България от Европейската комисия дерогация, т.е. изключение от прилагане на принципа за достъп на трети страни до инфраструктурата на “Южен поток”?
15. Ориентировъчната цена, подхвърляна от официални лица в публичното пространство, включва ли разклонения на тръбата и до Сърбия, и до Гърция? А това цената само на първата тръба ли е или и на други успоредни тръби, които ще са част от “Южен поток”?
16. Избрани ли са вече изпълнителите, които да изградят българската отсечка от “Южен поток”? В чии ръце ще отиде колосалната за българските условия сума от 3 млрд. евро?
17. Защо всичко около проекта е обвито в такава тайнственост? Сякаш не става дума за нещо, което ще обвърже България за десетилетия напред.
Няма коментари:
Публикуване на коментар